• 28. oktober 2020

Sådan får du en god nats søvn

Søvn

Denne artikel er sponsoreret.

Mange mennesker lider af søvnproblemer. Det kan være yderst frustrerende ikke at kunne falde i søvn, eller vågne konstant i løbet af natten. Søvnmangel kan påvirke din dagligdag og din livskvalitet i høj grad. Jeg tror vi alle har oplevet at have en lidt kortere lunte, og være i dårligt humør, efter en dårlig nats søvn. Men det er ikke den eneste konsekvens af søvnmangel. Hvis kroppen ikke får de antal timers søvn som den har brug for, kan det føre til nedsat koncentrationsevne, svækket immunforsvar, større risiko for overvægt, for bare at nævne nogle af konsekvenserne. Derfor er det altså utrolig vigtigt at prioritere en god nats søvn.

Hvorfor kan jeg ikke sove?

Der kan være mange årsager til, at du ikke kan falde i søvn. De fleste af os, kender til bekymringerne og tankemylderet som kører på højtryk, når hovedet rammer puden. Så bliver man frustreret over ikke at kunne falde i søvn, og ligger måske og tæller timer til man skal op igen. Derudover er der en lang række andre elementer, som kan påvirke vores nattesøvn, og vores evne til at falde i søvn. Det er i høj grad vores teknologi, som spiller en rolle her. Det blå lys fra din mobil, computer eller tv-skærm, snyder hjernen til at tro at det stadig er dag, og det kan derfor være svært for kroppen at danne vores ”søvnhormon”, melatonin, som hjælper os med at falde i søvn. Der er mange ting som kan påvirke din søvn, men der er heldigvis også en masse gode søvnrutiner, som du kan tage til dig.

Gode råd til en bedre nats søvn

Som tidligere nævnt, kan det blå lys fra dit daglige forbrug af teknologi, påvirke din nattesøvn. Her kan man sørge for at undgå at kigge på sine skærme, i tiden inden man går i seng. En anden ting er motion. Vi får tit af vide, at motion er godt for os, men det er det altså ikke lige før sengetid. Der går noget tid, før din krop falder til ro igen, efter hård fysisk aktivitet.

De fleste af os, kan godt lide at hygge os med en god tår kaffe efter aftensmaden. Men lider du af søvnproblemer, skulle du måske prøve at indtage dagens sidste kop kaffe omkring middagstid. Der er nemlig meget koffein i kaffe, som giver en opkvikkende virkning. Disse er kun nogle få tiltag du kan prøve for at hjælpe dig selv med at falde i søvn. Noget af det vigtigste, er at du ligger godt og behageligt, når du sover.

Lig ordentligt og sov godt

Din søvn afhænger ikke blot af dine søvnrutiner før du går i seng. En yderst vigtig faktor, er den seng du ligger i. Hvis du ikke har en seng, som giver din krop en ordentlig støtte, kan det føre til fysiske gener, der påvirker dig i hverdagen. Men sengen er ikke den eneste vigtige faktor, for en god nattesøvn. Tilbehøret er nemlig lige så vigtigt som sengen. Puder, dyner og særligt madrassen, har stor betydning for din nattesøvn. Derfor er det yderst vigtigt, ikke at gå på kompromis med kvaliteten af hverken seng eller tilbehør. Der kan ikke sættes en pris på en god nattesøvn.

Læs forrige

Hvorfor du burde skrive dig på en andelsbolig venteliste

Læs næste

I den nordiske bolig er et plankebord et must

Har du en kommentar?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Ved fortsat at bruge webstedet accepterer du brugen af cookies. mere information

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk